Лексикологія. Лексичне значення слова. Знайомство з тлумачним словником

Лексикологія. Лексичне значення слова. Знайомство з тлумачним словником
Мета: дати учням поняття про лексикологію як науку, визначити поняття лексичного значення слова, удосконалити вміння користуватися тлумачним словником; виробити вміння пояснювати лексичне і граматичне значення слова; розвивати усне і писемне мовлення; виховувати любов до рідної мови.
Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу.
Обладнання: підручник, тлумачні словники.
Хід уроку
І Актуалізація опорних знань учнів
1. Проблемне завдання.
Завдання. Прослухати текст, визначити його тему та головну думку, дібрати до нього заголовок. Яка роль слова у житті людини? Чи може людина прожити без слова?
Усі діяння наші, думи і сподівання закріплюються в слові. Слово – наше найзіркіше око, наймогутніша сила. Через слово людина пізнає те, що недоступне було безпосередньому сприйняттю. У цьому дивовижному дзеркалі відображаються всі «айсберги» світу. У слові постають перед нашим зором сторінки давньої історії і здобутки майбутнього. Промовляють до нас високі снігові вершини гір, водоспади Америки і Африки, льодові пустелі Арктики, глибінь космосу. Стають зримими найдрібніші частинки всесвіту. (І. Вихованець)
2. Бесіда з учнями.
- Дайте визначення, що таке слово?
- Які розділи науки про мову вивчають слово і в яких аспектах?
- Чи є така наука, що вивчає увесь словниковий запас мови?
ІІ Повідомлення теми та мети уроку
ІІІ Мотивація навчальної діяльності учнів
1. Бліц – опитування «Продовж  речення».
«Від вивчення тем з лексикології я очікую…» ( Учні разом з учителем  використовують інтерактивний метод «Мікрофон».
ІУ. Опрацювання нового матеріалу
1. Відгадати загадку.
Незчисленна ми родина,
В нас на всіх – одна хатина,
Але в ній і мир, і лад,
І сусід сусіду рад,
Ну, а хто із нас щось значить –
Кожен сам вам розтлумачить.
Відповідь: тлумачний словник.
2. Опрацювання теоретичного матеріалу за підручником с. 202-203.
3. Назвати слова за поданим лексичним значенням:
- людина, яка виявляє надзвичайну відвагу, хоробрість і самовідданість у бою чи праці. (Герой).
- найвища почесна відзнака, нагорода за військові, трудові чи інші заслуги. (Орден).
- здатність людини думати, мислити, основа її свідомого життя. (Розум).
- знання, уміння, здобуті в житті, на практиці. (Досвід).
- великий хижий птах, що водиться в степах та горах, а також образна назва сильної мужньої людини. (Орел).
4. Розгадати кросворд, після цього у першому стовпчику зможете прочитати назву мовного терміна, з яким ми будемо знайомитися упродовж декількох уроків. (Учитель малює кросворд на дошці).

1. Ледача людина.
2. Швидкий поїзд, автобус.
3. Вид усної народної творчості.
4. Головне місто держави.
5. Яка буква «ображається» за те, що її не пишуть на початку слів?
6. Судно, в якому врятувався Ной.
7. Особа, яка написала твір.
Відповіді: ледар, експрес, казка, столиця, и, ковчег, автор.

5. Робота в групах із тлумачними словниками.
Завдання: з’ясувати значення поданих слів за тлумачними словниками.
І група: бинт, отара, клей, земля, грунт.
ІІ група: бір, окріп, млин, край, лящ.
6. Робота над проектом «Універсальний довідник».
Учням пропонується підготувати повний комплект робочих матеріалів про лексичне значення слова.
І група: готує словникову статтю – передумову «Слово»;
ІІ група: готує матеріал про лексичне значення слова у схемах і таблицях;
ІІІ група: готує кросворди та жартівливі завдання з теми;
ІУ група: підбирає ілюстративні матеріали до теми «Лексичне значення слова».
7. Презентація результатів роботи над проектом.
8. Гра «Хто кмітливіший і жвавіший».
Завдання: визначити слово за поданим лексичним значенням.
-    Український народний співак, що супроводжує свій спів грою на кобзі. (Кобзар).
-    Обрядова вечірка молодої перед весіллям. (Дівич-вечір).
-    Присвячена певній темі частина книжки, статті тощо. (Розділ).
-    Спеціаліст, який фарбує будівлі. (Маляр).
-    Лінія, де уявно стикаються небо із землею. (Обрій).
У. Підсумки уроку та оцінювання учнів
1. Бліц - опитування «Закінчіть речення».
«Найцікавішим на уроці було…». Учні використовують інтерактивний метод «Мікрофон».
УІ. Домашнє завдання
І група: скласти мовні загадки до теми «Лексика».
ІІ група: дібрати до поданих слів – підметів присудки, виходячи із лексичного значення слів:
ластівки, горобці, журавлі, солов’ї, зозулі, сороки, голуби, ворони, півні, качки, гуси.

ІІІ група: виписати 6 слів із тлумачного словника з їх лексичним значенням.

Комментариев нет:

Отправить комментарий