Проблема кинутих дітей за творчістю Т.Г.Шевченка

Тема уроку: «Проблема кинутих дітей за творчістю Т.Г.Шевченка».
Тип уроку: урок-дослідження.         
Завдання уроку: дослідити проблему кинутих дітей(жебрацтво)з точки зору сучасності;
розкрити тему материнства ;
пояснити причини самогубства з точки зору релігії та психології.

Мета уроку: виховати в учнів почуття відповідальності;підготувати дев’ятикласників до дорослого життя;продовжувати розвивати творчі здібності школярів; формувати інтерес до культури та мистецтва;прищепити почуття патріотизму.

Обладнання: мультимедійна установка; виставка книжок з психології, народознавства, енциклопедії;репродукції картин Шевченка; реферати.

Епіграф:
«Щастя усього світу не варто єдиної сльози дитини»
Ф.М.Достоєвський.
Проблемне запитання: Хто розплАчується за гріхи батьків?


ХІД УРОКУ

I.Організаційний момент.
II. Повідомлення теми та мети уроку.
Учитель. Добрий день! Наш сьогоднішній урок не звичайний. Ми будемо досліджувати проблему кинутих дітей за творчістю Шевченка, порівнюючи із сьогоденням. Мені б дуже хотілося, щоб ви зробили певні висновки для себе кожен особисто, адже ви майбутні батьки.
III. Мотивація навчання учнів.



Учитель: 

  23.03.2007 рік. У Тернополі на смітнику знайшли тіло мертвого хлопчика-немовляти.
  24.03.2009 рік. У Луцьку на смітнику знайшли мертве немовля.
  06.04.2010 рік На Закарпатті жінка викинула свою четверту дитину на смітник.

  19-річна студентка задушила новонароджене немовля, щоб не заважало.
  18.09 09 мати отруїла своїх дітей і наклала на себе руки через злидні.
     Що штовхає матерів на такий шлях злочину?
Проблемне питання: Хто розплачується за гріхи батьків?
У кінці уроку ми з вами ще повернимося до проблемного питання. А зараз давайте розглянемо проблему вищезгадану проблему на основі поем Т.Г. Шевченка «Катерина» та «Наймичка».
     У цих поемах Шевченко розкриває проблему матері-покритки. Хто така покритка?
Народознавці: Покритка – це дівчина, яка народила позашлюбну дитину. Їм привселюдно відрізали косу( символ цнотливості) і покривали волосся хусткою. Хату такої  дівчини мазали  дьогтем. Для родини це був страшний сором.
Учитель: Чи слухала своїх батьків Катерина?



Літературознавці:
Не слухала Катерина
Ні батька, ні неньки,
Полюбила москалика
Як знало серденько.
Полюбила молодого,
В садочок ходила,
Поки себе, свою долю
Там занапастила.

Учитель: До чого призвів непослух?
Учні: Вона народила байстрюка.
Учитель: Хто такий байстрюк? Як йому жилося?
Народознавці:
    Байстря -  це  дитина, народжена поза шлюбом.
    Гірко жилося такій дитині. З нею ніхто не товаришував, постійно ображали як діти, так і дорослі.
Учитель: Яку Божу заповідь порушила Катерина?
Релігіознавці: “Шануй батьків своїх, і буде тобі довголіття на землі”.
“Не  чини перелюбу.”
Учитель: Що таке гріх?
Релігіознавці: ГРІХ – ЦЕ СМЕРТЬ ДУХОВНА, ЯКА ПРИЗВОДИТЬ ДО  ЗАГИБЕЛІ ТІЛА.
Учитель: До чого призвела безпечність Катерини?
Учні: Сама наклала на себе руки (втопилася), а дитину кинула посеред дороги напризволяще.
Учитель: Давайте розгляне тему самогубства з різних точок зору: народознавства, релігії та психології людини.
 

Народознавці:             
Дівчата або жінки, які втопилися під час купання перетворювалися на русалок. За українським повір'ям, русалки не мають на собі одягу, у них біле знекровлене тіло, хвилясте волосся, зелене, як трава, стан високий і гнучкий, а очісині, як морська глибочінь.
Релігіознавці:
 Перш за все, самогубець порушує заповідь: “Не вбий”.
  Самогубство – гріх, після якого покаяння  є неможливим, а отже, втрачається можливість бути прощеним милосердним Богом. Душа померлого ніколи не потрапить до Раю.
  Треба зазначити, що до самогубців не належать люди, які загинули через необережність,; у стані гострого припадку душевного захворювання або під дією великої дози алкоголю чи наркотиків.
Психологи: Суїцид – акт самогубства, який здійснюється у стані сильного душевного розладу або під впливом якогось психічного захворювання.
 Сьогодні психологи виділяють такі основні мотиви суїциідальної поведінки серед молоді:
v Переживання образи, одинокості, відчуженості, неможливість бути зрозумілим.
v Реальна або уявна втрата батьківської любові, нерозділене кохання (кохання без взаємності), ревнощі.

v Переживання, пов’язані із смертю одного з батьків, розлучення батьків.
v Почуття провини, сорому, образи, незадоволеності собою.
v Страх перед ганьбою, глузуванням, приниженням.
v Страх перед покаранням.
v Любовні невдачі,  вагітність.
v Почуття помсти, погроз, шантажу.
v Бажання привернути до себе увагу, викликати жаль, співчуття.

     Соціологічне дослідження показало, що самогубство найчастіше є наслідком психічного розладу, який не був вчасно розпізнаним.
     Існує багато різних способів покінчити життя самогубством: повішення, отруєння, передозування лікарськими засобами, падіння з висоти, різання вен, інші.
Проте, не залежно, який спосіб скоєння суїциду люди собі б не обрали, завжди він може закінчитись трагічно.
Учитель : Давайте складемо схематично трагічний шлях Катерини.
Психологи :
7 — трагічна смерть Катерини; 6 — загибель останньої надії (Іван її зігнорував); 5 — поневіряння по світу, самотність і безпорадність; 4 — відречення батьків; 3 — осуд односельців, що ретельно дотримувалися тисячолітніх моральних традицій; 2 — позашлюбна вагітність; 1 — інтимні стосунки-3 москалем, що здавна уособлював інородця, загарбника, чужинця.
Учитель: Давайте порахуємо, скільки випробувань випало на долю Катерини?
Учні: 7.
Учитель: А чому саме 7?
Релігіознавці:
Існує 7 смертних гріхів:
1.     Гординя.
2.     Жадібність.
3.     Блуд.
4.     Заздрість.
5.     Обжерливість.
6.     Гнів.
7.     Лінощі.
Учитель: Що таке смертний гріх?
Релігіознавці: Смертний гріх – так в християнстві називають гріхи, які ведуть до загибелі.
Учитель: Отже, Катерина загинула, а дитина залишилася. Як склалася подальша доля Івася?
Учні:його знайшли лісничі,які потім віддали хлопця сліпому кобзарю. Хлопець став поводирем, жебраком.
Учитель: А як учинила Ганна з поеми Шевченка «Наймичка» в аналогічній ситуації?
Учні: Вона підкинула дитину до заможних самотніх людей, а сама напросилася до них у найми. Усе життя вона була поряд із дитиною і тільки перед смертю зізналася. Каралася цілий вік, сама була наймичкою-жебрачкою заради добробуту сина.
Учитель: Тема жебрацтва висвітлювалась як у художніх творах, так і в мистецтві. Давайте розглянемо малюнок Шевченка,  «Діти - байгуші».


Мистецтвознавці:
     Байгуші - це казахські жебраки. На картині перед нами постають двоє малих хлопців.Один, старший, який уже опанував “уроки жебрацького ремесла”, і жалісну міну вже скорчив, і руки, складені“човником,”, благально простягнув. Менший хлопчик, тримаючи в руках миску для  вареної їжі, довірливо відкрито дивиться на нас. Ми бачимо, що при розподілі одягу дітям перепали речі, завеликі для них – сорочка, яка сповзає з плечей, штани,які ледве тримаються на худенькому тільці. Не випадково художник зображує й себе, адже його становище на засланні було таким же тяжким.
      Твір сповнений глибокого співчуття і симпатії до героїв.

Літературознавці:
    Прийшли
Печалями двома,
де матюки й хмільні погрози.
Прийшли, немов нужда сама
прийшла із ними обома
і вклякла на порозі.
А далі зась. Поріг – межа,
його не всім переступити.
За ним і сито, і багато,
а перед ним мала душа
(хіба вона тобі чужа?)
стоїть, простерши рученята.
 Адлер КОРОЛІВ

Учитель: Ми живемо у 21 столітті, Україна вільна самостійна держава. А чи існують зараз діти-жебраки?
Соціологи:
        Важко переоцінити значення родини в житті кожної дитини. Саме в сім’ї закладаються моральні та етичні основи. Але, на жаль, як свідчать соціологічні дослідження, щорічно виявляється близько 12000 дітей, кинутих батьками, більшість з яких віком 3-7 років. У навчально-виховних закладах України перебувають майже 50 тисяч дітей-сиріт і дітей , які залишилися без піклування батьків, під опікою перебувають близько 40 тисяч дітей. Середовище, в якому ростуть і виховуються понад 100 тисяч дітей в Україні, є неблагополучним.
     За останні 15 років кількість українських мігрантів зросла майже в 45 разів. Тоді як у світі за останні півстоліття міграційні процеси збільшилися тільки втричі: кількість мігрантів зросла від 75 млн. до 200 мільйонів.
Психологи:
     Діти без батьків – це завжди трагедія. Без опіки та любові вони стають агресивними, прогулюють школу, скоюють правопорушення, а потім потрапляють у залежність від комп’ютерних ігор, спиртного, наркотиків, часто бродяжать...
За кілька років діти забувають своїх батьків, які виїхали на заробітки.
Учитель: Давайте повернемося до нашого проблемного питання. Хто ж розплачується за гріхи батьків?
Учні: За гріхи батьків розплачуються діти.
Учитель: Зараз ви учні, але скоро станете батьками. І тільки від вас залежить щастя і спокій вашої дитини.
IV.Рефлексія. Метод «мікрофон».
Учитель:
 Закінчіть речення:
Я сьогодні на уроці вперше почул(а)…
Я сьогодні зрозуміла, що…
Мене здивувало те, що…
Я для себе зробила висновок,що…
V. Домашнє завдання:
1)Написати твір-роздум на одну із тем:
“Лювов і материнство”, “Гріх і його спокута”, “Батько і мати в житті дитини”
2)Знайти цитати про дітей.

VI.Підбиття підсумків уроку.
Учитель: Давайте зробимо узагальнення уроку у вигляді сенкену (пятирядкового вірша) на такі теми: жінка, діти, урок.

Учні:
Жінка
Ніжна, закохана,
Народжує, виховує, кидає
Найрідніша у світі людина
Мати.

Діти
Маленькі, беззахисні
Плачуть, благають, чекають
Дорослі, не ображайте їх
Майбутнє.

Урок
Насичений, цікавий
Читали, спілкувалися, міркували
Намагалися запам’ятати корисну інформацію
Досвід.

VII. Оцінювання.







































Розробила та провела
учитель ЗОШ I-III ст. №9
м. Бердянська
Мамкова О. Г.










2010 рік

Комментариев нет:

Отправить комментарий