Цикл інтерактивних уроків з української мови в 5 класі з теми «Відомості з синтаксису, пунктуації»

                   
Цикл
інтерактивних уроків
з української мови в 5 класі
з теми
«Відомості з синтаксису, пунктуації»
(Речення з однорідними членами, звертаннями, вставними словами. Складні речення)
                


                                                               
                                                                                
        
Урок № 1
Тема:  Речення з однорідними членами. Кома між однорідними членами.
Мета: навчити учнів розрізняти однорідні члени речення (ОЧ), виділяти їх у зв’язному висловлюванні; моделювати схеми речень з ОЧ, формувати вміння розставляти розділові знаки між ними, розвивати творчі вміння реконструювання двох простих речень на одне з ОЧ; прищеплювати  любов до природи.
Тип уроку: комбінований
Методи і прийоми: робота з опорною таблицею, робота в парі, тестові завдання, «Незакінчене речення», конструктивна вправа, розв’язання проблемних питань, «Шпаргалка».
Обладнання: текст «Тихо в лісі взимку», опорна таблиця, тестові завдання, аркуші, фломастери, завдання для роботи в парі.
І. Оргмомент     
ІІ. Перевірка домашнього завдання
v  Перевірка складених речень до схем:
Завтра я зустрінусь зі своєю подругою. Золота осінь завітала до нашого подвір’я.
ІІІ. Актуалізація опорних знань учнів
v Перевірка синтаксичного розбору речення:
Учора я дивилась цікаву передачу. (Розповідне, неокличне, просте, двоскладне, поширене, неускладнене).
ІV. Формулювання теми, мети уроку
V. Вивчення нового матеріалу
Проблемна демонстрація навчального матеріалу на основі зв’язного тексту
1.     Робота з текстом. Прочитати текст. Визначити стиль і тип мовлення. Знайти в тексті прості неускладнені речення, накреслити до них схеми.
Тихо в лісі взимку
         Тихо і спокійно було зимового дня в лісі. Стоять стрункі, високі, нерухомі дерева зі сніговими шапками. Чути, як дятел стукає по стовбурі дуба. Це він шукає жучків і комах під корою. От щось зашепотіло. Пробіг зайчик, сів під дубом і оглянувся. Десь на ставку тріснула крига. Щось задзвеніло, заспівали синички, горобці. Впала сніжинка на кущ шипшини.
Як називаються виділені жирним шрифтом слова?
Які члени речення називаються однорідними?
Знайти в реченнях однорідні члени, що відповідають на одне й те ж питання і відносяться до одного і того ж слова, поставити до них питання, накреслити схему ряду ОЧ, заповнивши опорну таблицю.
2.     Робота з опорною схемою. Поставити запитання до виділених слів.
Слово, від якого ставимо питання
Питання
Однорідні члени речення
Схема
Було
Як?
тихо і спокійно
О і О
Дерева
Які?
стрункі, високі, нерухомі
О, О, О
Шукає
Кого?
жучків і комах
О і О
Зайчик
Що зробив?
пробіг, сів і оглянувся
О, О і О
Заспівали
Хто?
синички, горобці
О, О

3.      «Шпаргалка». Опрацювати матеріал підручника про кому між ОЧ, склавши «шпаргалку» в схемах.
Учні, схеми до рядів ОЧ креслити ми навчились, але правила розстановки розділових знаків ми розглянули не всі. Пропоную вам попрацювати самостійно з матеріалом підручника на стор. 90, написавши шпаргалку в схемах, якою ви зможете сьогодні на уроці користуватися.
О, але О
О, О, О
О і О
і О, і О, і О
О або О
4.     Пояснення вчителем про інтонацію переліку і протиставлення ОЧ.
ü Вовк линяє, / але вдачі не міняє.(протиставлення)
ü По крутих горах, /  по глибоких долинах зеленіють дубові та грабові ліси.(переліку)

 Проблемне питання: у якому реченні перелік має завершений характер, а в якому – перелік можна продовжити?

 Проблемне питання: у другому реченні ОЧ це:
вірність, постійність, міцність ЧИ вірність,  постійність почуттів, міцність шлюбу?
ü На весільні урочистості із зеленого листя барвінку плетуть гірлянди і вінки.(завершений характер)
ü Вінки з барвінку символізують вірність, / постійність почуттів, / міцність шлюбу.(перелік можна продовжити)
5.     «Незакінчене речення». Закінчити речення ОЧ.
Осіннє небо стало сірим, … .
Дерева від вітру шумлять і … .
На клумбі зацвіли не тільки чорнобривці, а й … .
У теплі краї відлетіли граки, … і … .
Золота осінь пофарбувала і осику, і …, і… .
6. Гра «Допоможи прислів’ю». Відновити прислів’я. Назвати ОЧ.
Працюй плечима,                                    а бережливість й розум.
Не кінь тягне воза,                                   а калюжа.
Справжнім багатством є не гроші,         а овес.
Лис може втратити зуби,                         а не апетит.
Лисиця спить,                                           а курей бачить.
Топить не море,                                       а не очима.
 7. Робота у парі. Конструктивна вправа. Перебудувати подані прості неускладнені речення на речення з однорідними членами, використовуючи потрібні за змістом сполучники, уникаючи повторів однакових слів. Підкреслити ОЧ.
1)    На верболозах біля річок з’являються пухнасті котики. Вони з’являються і біля ставків. На узліссі також з’являються пухнасті котики.
2)    Таке буває в лютому. Інколи таке буває навіть у січні.
3)    Цвіт верби не тільки зворушливе диво природи. Цвіт верби – вражаючий символ краси.
4)    Навесні вербові котики тішать нас надією. Вони звеселяють наше серце.
Чи можна перебудовані речення вважати текстом?
VІ. Фізкультхвилинка
 Проблемне питання: чому в 1-ому реченні перед другим сполучником і ставиться кома, а в 2-ому реченні – не ставиться кома? (Зверніть увагу на підказку: підкреслені ряди ОЧ)
Ø Жайворонки і в’ються над головою, і засипають віз піснями.
Ø Жайворонки в’ються над головою і засипають віз піснями і квітами.
 VІІ. Закріплення матеріалу
1.     Виконання тестових завдань.
1)    Знайти речення з ОЧ.
А. Ліс якусь хвилину стояв нерухомо.
          Б. Лагідно світить сонце, голубіє небо, стоять у барвистих шатах дерева.
          В. Полохливий заєць пригина вуха, витріща очі і немов порина весь у море   
         лісових звуків.
          2)  Знайти речення з однорідними означеннями.
          А. Яка була радісна, хороша робота!
          Б. Вовк линяє, але вдачі не міняє.
          В. Вір своїм очам, а не чужим речам.
          3) Знайти речення, що відповідає схемі  О, О .
          А. Зашепотіли збуджені листочки, заметушилась у траві комашня.
          Б. Вийшов з хати Юрко і побачив велику  бурульку.
          В. Ми працювали охоче, старанно.
  VІІІ. Підсумки уроку
Які члени речення називаються однорідними?
Якими сполучниками поєднуються ОЧ?
Чи виконали ми завдання, що поставили на початку уроку?
   ІХ.  Домашнє завдання: с. 88-91 опрацювати, виконати впр. 163 або виписати з художньої літератури  4 речення з ОЧ, визначивши їх синтаксичну роль.
    Урок № 2
Тема: Узагальнювальне слово при однорідних членах. Розділові знаки.
Мета: поглибити знання учнів про однорідні члени, навчити розрізняти узагальнювальні слова (УС) при них ; моделювати схеми речень з УС при ОЧ; формувати вміння розставляти розділові знаки, конструювати речення з УС, виховувати любов до природи, сприяти формуванню патріотичних почуттів.
Тип уроку: урок формування практичних умінь і навичок
Методи і прийоми: пошукова робота, конструктивна вправа, робота зі схемами, розв’язання проблемних питань, «Доміно», «Знайди помилку», робота в парі.
Обладнання: завдання для роботи в парі, схеми до речень з ОЧ.
ПЕРЕБІГ УРОКУ
І. Оргмомент
ІІ. Перевірка домашнього завдання
v Читання учнем 4-ох виписаних  речень з художньої літератури  з ОЧ, перевірка учнями вжитих у реченнях ОЧ.
v Вправа 163. Перевірити схеми до рядів ОЧ, накреслені учнями.
1.     О, О                                             6.  О й О
2.     О, О і О                                       7.  О, О, О, О
3.     О, О, О, О, О, О й О                   8. О, О, О та О     
4.     О, О, О, О,                                  9. О, О
5.     О, О
ІІІ. Актуалізація опорних знань учнів
    Вправа «Перевір себе». Розставити розділові знаки в реченнях з ОЧ. Назвати їх.
Ø У нашому лісі ростуть і берези і дуби і вільхи і клени.
Ø Ми назбирали боровиків маслюків лисичок сироїжок.
Ø Калина бузок та горобина красувались на подвір’ї.
Ø У букеті були айстри й чорнобривці.
      Проблемне питання: чи можна назвати берези, дуби, вільхи, клени, сосни    
     в 1-ому реченні одним словом?
Яким?
А в 2-ому?..
Зі словами, які можуть вживатися при однорідних членах речення ми і познайомимося на уроці.
ІV. Формулювання теми, мети уроку
V. Вивчення нового матеріалу
1.     Творче моделювання.         
Записати перероблені речення з УС попереднього завдання, накресливши схеми до них.
У нашому лісі ростуть такі дерева і берези, і дуби, і вільхи, і клени.
Ми назбирали різних грибів боровиків маслюків лисичок сироїжок.
Калина, бузок та горобина  усі кущі красувались на подвір’ї.
 2. Робота з підручником.
Опрацювати матеріал на стор. 93
Як змінилась розстановка розділових знаків при введенні УС у речення.
 3. Продовження творчого моделювання (кінцевий результат завдання)
У нашому лісі ростуть такі дерева: і берези, і дуби, і вільхи, і клени.
Ми назбирали різних грибів: боровиків, маслюків, лисичок, сироїжок.
Калина, бузок та горобина – усі кущі красувались на подвір’ї.
УС: і О, і О, і О, і О
УС: О, О, О, О
О, О та О – УС
 4. Робота в парах
     «Доміно». Згрупувати слова за значенням, увести їх в речення за зразком
Þ   Нам відомі такі національні інструменти: бандура,  кобза, сопілка, скрипка, цимбали, бубон.
Узагальнювальні слова: письменники, інструменти, вбрання.
Однорідні члени: бандура, чайка, Тарас Шевченко, кобза, жайворонок, вишиванка, сопілка, скрипка, соловей, Леся Українка, лелека, цимбали, шаровари, плахта, бубон, лебідь, Іван Франко, соловей.
     Ти – редактор. Відредагувати подані речення.
Ø І плащі, і куртки, і пайти, і кросівки – усе можна купити в магазині одягу.
Ø Можна подорожувати будь-якої пори: у травні, у жовтні,  у січні, улітку.
 Проблемне питання: чи правильно розставлені розділові знаки в поданих реченнях.
1)    Я захоплююсь творами таких українських поетів: Т. Шевченка,   І. Франка, Л. Українки.
2)    Я захоплююсь творами  Т. Шевченка, І. Франка, Л. Українки.
VІ. Фізкультхвилинка
VІІ. Закріплення матеріалу
1.     «Знайди помилку». Знайти помилки й пояснити їх.
На будинках, на парканах, і на деревах : усюди виблискував на сонці сніг.
Почувся передсвітанковий перегук лісових пташок: солов’їв, дроздів, щигликів, та орлів.
 VІІІ. Підсумки уроку.
Які слова називаються узагальнювальними?
Чим вони частіше виражаються?
Коли ставиться двокрапка при УС з ОЧ?
Коли ставиться тире при УС з ОЧ?
 ІХ.  Домашнє завдання: опрацювати матеріал підручника на с. 93-96, виконати впр. 169, вис. р. – побудувати речення за схемами УС: О, О та О;  О, О, О, - УС.









 Урок № 3
Тема:  Звертання. Розділові знаки при звертаннях (повторення). Кличний            відмінок.
             Мета:  пригадати  й  поглибити  знання учнів   про  звертання,  познайомити       з         
              кличною формою звертань; формувати вміння визначати звертання,  правильно    
             ставити розділові знаки  при   них; розвивати  вміння  спостерігати,   аналізувати,     
              виховувати культуру мовлення учнів, повагу до народної творчості українців,  
            любов і повагу до рідних, Батьківщини.
             Тип уроку: комбінований
             Методи й прийоми:  мовне    спостереження,  розв’язання     проблемних питань,                                          
             робота     з   підручником,   робота в   групах,   конструктивна  вправа, «Спіймай 
            помилку», «Світлофор», взаємоперевірка.
             Обладнання: схеми  синтаксичного  розбору,  завдання  для роботи  в    групах,            
смужки зеленого, жовтого, червоного кольорів.
ПЕРЕБІГ УРОКУ
І. Оргмомент
ІІ. Перевірка домашнього завдання
v Запис учнем речень, побудованих за схемами
v Вправа 169. Назвати ряди ОЧ, УС при них , їх синтаксичну роль.
             ІІІ. Актуалізація опорних знань
1.     Мовне спостереження з елементами аналізу
         Знайти однорідні члени речення, визначити їх синтаксичну роль,  накреслити схеми до рядів однорідних членів.
Щастя, здоров’я господарю бажаємо
Щедрий вечір, хато-світлице,
Сійся, родися, житечко, пшениця!
Сію, вію, посіваю,
З Новим роком вас вітаю.
                  ***
          Щедрівонька щедрувала,
Під віконце підбігала.
-  Що ти, тітко, напекла,
Винось нам до вікна.
- Що ти, дядьку, нам напік,
Винось нам аж на тік.
- Мати казала, щоб дали сала,
- Батько сварився, щоб не барився.
 Проблемне питання: чи будуть сварився, не барився однорідними присудками? ( ні, бо однорідні члени поєднуються сполучниками і, та, а, але, то, чи, або).
-         А як називаються ці тексти? (Щедрівками)
-         Так, це улюблені, знайомі нам іще з дитинства щедрівки. А що вам про них відомо?
-         А чим ще, крім однорідних членів, ускладнені прості речення?
-         Якими словами? Перевірити правильність нашої відповіді допоможе ребус:
             ,,,                             ,,,


      д                    р                   читання
 ІV. Формулювання теми й мети уроку
 V. Вивчення нового матеріалу
1.Продовження мовного спостереження з елементами аналізу
 До кого звертаються діти в цих щедрівках? Як звертання виділяються на письмі? А що можна сказати про форму звертань? З формою якого відмінка вона може збігається?
2. Пояснення вчителя про кличний відмінок. Давайте спробуємо утворити таку форму для того, щоб навчитися  правильно  звернутися, уникаючи граматичних помилок.
3. Творчий диктант. Утворити кличну форму поданих іменників: син, Таня, книга, друг, дідусь, Київ, Юля, Юлія, Андрій, Олена Петрівна, Іван Миколайович, мова.
                 Проблемне питання: а чи завжди ми вживаємо звертання в кличній формі?
                   А в російській мові, згадайте, є клична форма?
  4.Робота з підручником.
Опрацювати матеріал підручника на стор. 99-101.   
- Пропоную наші твердження порівняти з твердженнями підручника.
- Чи не припустилися ми помилок у розгляді  теми уроку?
- Що ще нового ви дізналися про звертання? (учні пояснюють про звертання: риторичні, поширені та непоширені, однорідні, повторювані).
 Проблемне питання: чи можна до звертань поставити питання? Чи будуть вони виступати членами речення?
5. Коментоване письмо. Виконати синтаксичний розбір речення за схемою (див. додаток № 1 до уроку)
Зоре моя вечірняя, зійди над горою. ( Спонук., неокл., ствердж., просте, односкл., пош., ускл. зверт).
 6. Робота в групах
Завдання для І групи:
·        Установити відповідність між твердженнями й реченнями, виписати звертання:
1)    Україно, сяй для планети, як сонце краси.          А) реч. з поширеним ЗВ.
2)    Мужай, прекрасна наша мово, серед пре-
красних братніх мов.                                                Б) реч. з непоширеним ЗВ.
3)    Місяченьку, наш голубоньку, ходи до нас
 вечеряти.                                                                        В) реч. з повторюваними ЗВ.
4)    Котику, котику, прийди до мене під бочок.       Г) реч. з однорідними ЗВ.
Завдання для ІІ групи:
·        Вправа «Знайди помилку».
1)    Мово, моя колискова житимемо вічно з тобою.
2)    Не стелись, барвінку не стелись низенько.
3)    Народе мій до тебе, я ще верну.
4)    Добридень тобі, Україно, моя!
5)    Заграй Сивий Дніпре, вітрами подми.
-         Якою темою об’єднані ці речення?
Завдання для ІІІ групи:
·                   Моделювання  синтаксичних  одиниць.  Перебудувати  речення  так,  щоб    
підмети  стали звертаннями, записати їх.
1)    Школярі оберігають зелені насадження.
2)    Микола уважно слухає вчителя.
3)    Аня виконує домашнє завдання.
4)    Квітка мені подобається.
      VІ. Фізкультхвилинка
     VІІ. Закріплення нового матеріалу
1.     Комунікативно-ситуативні вправи:
      Звернутися до названого адресата мовлення в наведених ситуаціях.
-         Не забувайте,  що звертання передає ваше ставлення до співрозмовника, впливає на його і ваш настрій.
*    Меншої сестрички з проханням полити квіти.
*    Матері з обіцянкою навести лад на своєму робочому столі без її участі.
*    Однокласника з вимогою повернути м’яч, що він узяв у вас минулого тижня.
*    Класного керівника з проханням організувати для учнів екскурсію до Донецька.
           2. Вправа «Світлофор». Учитель читає твердження, а діти піднімають смужку відповідного кольору: червоний – ні, зелений – так, жовтий – не знаю. Можна запропонувати учням оцінити себе, поставивши в зошиті + чи – .
Чи правильні твердження:
1)    Звертання – слово чи сполучення слів, що називають того, до кого звернена мова?+
2)    Звертання в усному мовленні виділяють паузами, голосом?+
3)    Звертання на письмі не виділяються?
4)    Звертання можуть бути окличними? +
5)    Звертання тільки вживаються на початку речення?
6)    Звертання виступають підметами?
7)    Звертання вживаються в кличній формі? +
8)    Звертання  ускладнюють просте речення? +
9)    Звертання бувають тільки поширеними?
10)           Звертання можуть повторюватися? +
11)           Клична форма слова мрія – мріє? +
12)           Чи можна за формою звертання визначити ставлення мовця до того, до кого він звертається (наприклад: матусенько, котику-братику)? +
  VІІІ. Підсумки уроку
Які нові знання ви отримали?
Де вони можуть бути використані?
 ІХ. Домашнє завдання: вис. р. – скласти діалог, можливий у запропонованих ситуаціях спілкування (впр. 189), дост. р. – виписати з української народної казки 5 речень із звертаннями, сер. р. – виконати впр. 185.
Х. Релаксація. «Комплімент».
Хлопці, а ви помітили, які красиві  в нас дівчата? Пропоную вам повернутися до них , посміхнутися й зробити комплімент, використавши звертання.
Додаток №1
Послідовність синтаксичного розбору простого речення
1.     Визначити вид речення за метою висловлювання.
2.     Визначити вид речення за емоційним забарвленням.
3.     Визначити вид речення за кількістю граматичних основ.
4.     Визначити граматичну основу, якими частинами мови є головні члени речення.
5.     Визначити вид речення за складом граматичної основи (односкладне чи двоскладне).
6.     Визначити другорядні члени речення (якщо є), якими частинами мови вони виражаються.
7.     Визначити вид речення за наявністю другорядних членів речення (поширене чи непоширене).
8.     Визначити ускладнені компоненти (якщо є).
9.     Визначити вид речення за наявністю ускладнюючого  компонента  (неускладнене чи ускладнене).









 Урок № 4
Тема: Вставні слова, виділення їх на письмі.
Мета: познайомити учнів із вставними словами; формувати вміння знаходити їх у тексті, відокремлювати на письмі, доречно використовувати їх у своєму мовленні, розвивати логічне мислення, навички порівняння, узагальнення; формувати пізнавальну активність; виховувати морально-етичну особистість.
Тип уроку: комбінований
Методи й прийоми: аналіз-порівняння мовного матеріалу, розв’язання проблемних питань,  комунікативно-ситуативна вправа, компаративний аналіз   
Обладнання: речення із вставними словами, сюжетна картинка, діаграми «Кола Венна».
ПЕРЕБІГ УРОКУ
І. Оргмомент
ІІ. Перевірка домашнього завдання
v Прослуховування діалогу, складеного учнями відповідно до запропонованої ситуації з використанням звертань.
v Читання учнем 5-ти виписаних речень із українських народних казок із звертаннями. Завдання до учнів: назвати вжиті звертання, угадати казку й героїв, яким належать ті слова.
Ø Івасику-Телесику, приплинь, приплинь до бережка! Дам я тобі їсти й пити.
Ø Мерзни, мерзни, вовчий хвіст!
Ø Ловись, рибко, велика та все велика.
Ø Не їж мене, зайцю, я тобі пісеньки заспіваю.
Ø Котику-Котику, несе мене Лиска по каменю-мосту на своєму хвосту. Порятуй мене!
ІІІ. Актуалізація опорних знань
1.     Складання речень із звертаннями до сюжетної картинки ланцюжком (наприклад: Любий сину, вітаю тебе з Днем народження!..). 
                        
ІV. Формулювання завдань уроку вчителем, теми і мети уроку учнями
-         Учні, ми маємо з вами як результат нашої роботи на уроці порівняти речення із звертаннями з реченнями із вставними словами, склавши діаграму «Кола Венна». За якої умови ми зможемо це зробити?
-         Так, слід познайомитися із вставними словами, з їхньою роллю, навчитися їх знаходити в тексті, відокремлювати на письмі.
V. Вивчення нового матеріалу
1. Аналіз-порівняння мовного матеріалу. Прочитати речення, звернути увагу на виділені слова, визначити, яке слово вказує на впевненість, яке – на невпевненість, яке – на розчарування щодо ставлення автора до висловленої ним думки речення.
Мабуть, ми будемо писати контрольну роботу з математики завтра.
Ми будемо писати контрольну роботу з математики завтра, дійсно.
Отже, ми будемо писати контрольну роботу з математики завтра.
Ми будемо писати, по-моєму, контрольну роботу з математики завтра.
 Кажуть, ми будемо писати контрольну роботу з математики завтра.
 На жаль, ми будемо писати контрольну роботу з математики завтра.
-         Учні, чи можна ці речення вважати синонімічними? Яке слово передає впевненість? А яке невпевненість? А яке розчарування? А які вказують на джерело повідомлення? А яке на порядок викладу думок? А можна одним словом сказати, що виділені слова вказують на ставлення мовця до того, що він говорить?
-         Так, виділені слова називаються вставними.
-         Як виділені вставні слова в реченнях? Де вони стоять?
  2. Робота з підручником.
Опрацювати таблицю с. 105-106, правила с.107-108 підручника самостійно.
Чи правильно ми з вами проаналізували речення із вставними словами?
Що нового ви дізналися ще про речення із вставними словами?
 3. Вибіркова робота. Виписати з тексту речення із вставними словами.
1)    А хлібам колосистим, здається, немає кінця.
2)    Серпневі ночі пахнуть кавунами, а повний місяць динею здається.
3)    То невже ти ще досі не знаєш, що любов може гори звернуть?
4)    Може, нарікань на долю вже доволі?
5)    Я не гірший від інших, на щастя, і від інших не кращий, на жаль.
6)    На щастя і на печаль я маю право.
 Проблемне питання: чому ви не виписали речення 2,3,6?
Так, це не вставні слова. А як ви це з’ясували?
4.     Комунікативно-ситуативна вправа (усно). Скласти речення із ВС відповідно до запропонованої ситуації.
ü Уявити, що ви розчаровані через незадовільну оцінку з англійської мови.
ü Ви невпевнені, щодо правильності відповіді розв’язаної вами задачі.
ü Ви задоволені, що вас друг чи подруга запросили на художню виставку.
ü Ви вважаєте, що подруга на вас образилася, тому не хоче й розмовляти.
VІ. Фізкультхвилинка
VІІ. Закріплення нового матеріалу
1.     Складання діаграми «Кола Венна»
Звертання                                                                                         Вставні слова

 Площини порівняння
1.     Роль в мовленні
2.     Місце в реченні
3.     Відокремлення на письмі
4.     Ускладнений компонент речення
5.     Синтаксична роль
6.     Стилі вживання
  VІІІ. Підсумки уроку.
Досягли ми результату: склали діаграму «Кола Венна»?
 ІХ. Домашнє завдання: скласти за схемами 2 речення й синтаксично їх розібрати (стор. 109 –послідовність розбору):    _______,ВС,_________.
ВС, ____________.

 
Урок № 5
Тема: Складне речення з безсполучниковим і сполучниковим зв`язком.
Мета: повторити й поглибити знання учнів про складне речення; формувати                                         їх вміння розпізнавати складні речення, обґрунтовувати вживання розділових знаків; розвивати творчі вміння зіставляти,  порівнювати, моделювати й конструювати мовні явища; виховувати інтерес до вивчення української мови, любов до народної творчості, культуру спілкування.
Тип уроку: засвоєння нових знань.
Методи й прийоми: «Мозковий штурм», дослідження-характеристика, розв’язання проблемних питань, робота в групах, конструктивні вправи.
Обладнання: текст для дослідження, текст вірша для вивчення напам’ять, завдання для роботи в групах.
ПЕРЕБІГ УРОКУ
І. Оргмомент
ІІ. Перевірка домашнього завдання
v Перевірка складених речень із ВС до схем учнями
ü Завдання до вправи, зверніть увагу, не складне. (Розп., неокл., просте, двоскл., непош., ускл. вст. сл.).
ü Кажуть, сміх – це здоров’я. (Розп., неокл., просте, двоскл., непош., ускл. вст. сл.).
ІІІ. Актуалізація опорних знань учнів
1.     ТИ – редактор. Відредагувати подані речення.
ü Власне кажучи, я виконав домашнє завдання, по-моєму, правильно.
ü Основною формою спілкування, звичайно, є бесіда і, мабуть, розмова.
ІV. Мотивація навчання школярів
1.     Слово вчителя
-         Діти, до нас сьогодні завітають гості. Хто це? Я не знаю, бо телеграма (її я отримала сьогодні вранці) містила одне слово: «Зустрічайте…». Ви не знаєте, хто це може бути?
(стук у двері)
-         Мабуть, вони. Оленко. Зустрічай.
(засмучені гості  (2 учні – 2 граматичні основи, 1 учень – 1 кома, 1 учень – сполучник а) вітаються, розповідають про свої пригоди й просять їм допомогти: згадати імена, родину, рід діяльності, віднайти  країну…).
-         Учні, допоможемо? А про що нам слід сьогодні повторити й поглибити свої знання?
-         Так, про просте й  складне речення, розділові знаки в них.
 V. Формулювання завдань, теми і мети уроку
VІ.   Вивчення нового матеріалу
1.     «Мозковий штурм».
1)    Що називається граматичною основою?
2)    Яке речення називається простим?
3)    Яке речення називається складним?
4)    Які розділові знаки ставляться між простими реченнями в складному?
5)    За допомогою чого зв’язуються прості речення в складному?
6)    Яка частина мова називається сполучником?
2. Вправа «Вузлик напам’ять». Вивчити віршик напам’ять.
Пропоную вашій увазі віршик про сполучники, щоб ви їх чітко знали і ні з чим не плутали:
                      В королівському палаці   
                      У тяжкій щоденній праці
                      Дивні мешканці живуть.
                      Їх сполучниками звуть.
                      Слова й речення єднають,
                      Майже не відпочивають.
                      Ось наймення цих служак:
                      А, АЛЕ, АБО, ОДНАК,
                       ЩО, ТОМУ ЩО, І, ПРОТЕ,
                       ЧИ, ОСКІЛЬКИ, БО, ЗАТЕ,
                       ЯК, НЕМОВ, НЕХАЙ, НЕНАЧЕ,
                       БУЦІМ, ТА, КОЛИ, ОДНАЧЕ.
Гості радіють: 
-         Ми згадали: ми граматичні основи простих речень.
-         А ми - коми, відділяємо прості речення в складному.
-         А-а-а я – сполучник, сполучаю прості речення в складне.
-         Напевно, наша родина – складне речення.
-         І наша родина – складне речення. А як бути?
Учитель:
-         Не хвилюйтеся, ми допоможемо згадати ваші прізвища. Діти, давайте подумаємо, як буде називатися складне речення, у якому прості речення поєднані за допомогою сполучників? Сполучникове чи Безсполучникове?
-         Правильно, складне сполучникове.
-         А як буде називатися складне речення, у якому прості речення поєднані без допомоги сполучників? Сполучникове чи Безсполучникове?
-         Правильно, складне безсполучникове.       
-         Давайте наведемо приклади складних речень: сполучникового та безсполучникового.   
Сонечко світить, хмарки посміються.
Сонечко світить, а хмарки мандрують небом.
-         А в якій же країні вони живуть?
-         Правильно, СИНТАКСИС і ПУНКТУАЦІЯ. Пропонуємо Вам залишитися в нас і подивитися, що діти знають ще про Вас.
2.     Дослідження-характеристика.
2.1.  Диференційоване завдання: виписати учням сер. р. прості речення, а учням дост. і вис. рівнів – складні, визначити граматичну основу.                          
                  1)  Прямо над нашою хатою пролітають лебеді.
        2)  Вони летять нижче розпатланих хмар і струшують на землю бентежні звуки далеких дзвонів. 3) Дід говорить, що так співають лебедині крила. 4) Я придивляюсь до їхнього маяння, прислухаюсь до їхнього співу.
        5)  Я стою ніби менший, а навколо більшає, росте і міниться увесь світ. 6) Він тріпоче, міниться в моїх очах і віддаляє лебедів. 7) Але я не хочу, щоб вони відлітали од нас. 8) Аби я був чародієм, то хіба я не повернув би їх. 9) Я замислююсь над ним, а навколо мене починають кружляти видіння казки. 10) Казка вкладає в мої уста оте слово, до якого дослуховуються земля і вода, птиця в небі й саме небо. (Прості – 1,2,4,6; складні – 3,5,7,8,9,10).
-         Які асоціації у вас викликають лебеді?
2.2. Коментоване письмо: складання схем до складних речень типу, визначення зв’язків між простими реченнями.
                , що 
 Проблемне питання: чому учні плутають прості речення із складними? Тільки тому, що не вміють порахувати правильно граматичні основи? Дати відповідь на це запитання ми зможемо після невеличкого порівняння. 
3.     Порівняння-моделювання. Визначити, яке речення просте, а яке складне, підкресливши граматичну основу, змоделювавши схеми до речень.
Ясне сонечко сміється, і кучеряві хмарки танцюють.
Сонечко посміхається й привітно зустрічає  день.
Учні, з чого слід розпочинати дослідження речення? Правильно, з визначення граматичної основи.
                                                       ,і
                                              О  й  О
-         Отже, з чим плутають складні речення?
-          Так, із простими ускладненими однорідними присудками.
  VІІ. Фізкультхвилинка    
  VІІІ.   Закріплення нового матеріалу
 1. Робота в групах.
Завдання до І, ІІ груп:
«Доміно». З’єднати початок й кінцівку прислів’їв. Розмежувати прислів’я як прості і як складні речення.
Тоді дорога успішна, як …………………..розмова потішна.
Красно говорить приятель, а…………………..правду каже неприятель.
Знає кіт, чиє ………………………………………він сало з’їв.
Мудрим ніхто не вродився, а ……………………….навчився.
«Незакінчене речення». Закінчити складне речення.
 На уроці трудового навчання дівчата вишивали, а …
Учні-п’ятикласники перемогли в літературному конкурсі, і…
Творче конструювання. 1. Скласти речення до поданої схеми:    
Коли                                  , то                             
2.     Зібрати слова, що розгубилися в речення:
 Вітер скакав з розгону, а сонце висипало з-за хмар своє останнє золото. (Слова речень подавати на окремих аркушах).
Завдання до ІІІ, ІV груп:
«Доміно». З’єднати початок й кінцівку прислів’їв. Розмежувати прислів’я як прості і як складні речення.
Брехнею світ пройдеш, але …………………….назад не вернешся.
Не плюй у криницю, де ………………….срібліє водиця.
Не плюй у водицю, …………..бо прийдеш по водицю.
У живому джерелі…………….вода студена.
«Незакінчене речення»
Коли закінчиться І семестр, то…
Я сподіваюсь, що ...
Творче конструювання. 1. Скласти речення до поданої схеми:
                        , бо                             
2.     Зібрати слова, що розгубилися в речення:
Перед лісосмугою стоїть у затишку на ялинка, і жодна гілка в неї не здригнеться.
(Слова речень подавати на окремих аркушах).
Учні прощаються з гостями.
  VІІІ. Підсумки уроку
Які нові знання ви отримали?
Яке речення називається складним сполучниковим?
А яке речення називається складним безсполучниковим?
Які труднощі виникали протягом уроку?
 ІХ. Домашнє завдання
Опрацювати стор. 115-116, в. р. – скласти 5 складних речень, д. р. – виписати з улюбленої казки 5 складних речень, с. р. – виконати вправу 212 + довчити віршик про сполучники напам’ять.

Урок № 6
Тема: Контрольна робота з мовної теми «Відомості з синтаксису, пунктуації» (тест закритого типу). Відкриті завдання.
Мета: виявити рівень засвоєння учнями навчального матеріалу з синтаксису і пунктуації; розвивати навички роботи з тестовими завданнями.
Тип уроку: урок контролю знань, умінь і навичок
Методи і прийоми: тестові завдання закритого і відкритого типів
Обладнання: тексти тестових завдань
ПЕРЕБІГ УРОКУ

І. Оргмомент
ІІ. Оголошення теми, мети уроку
ІІІ. Виконання учнями тестових контрольних завдань
Тестові завдання закритого типу
1. Указати речення, у якому є однорідні члени:
А. Велика кількість птахів оселяється на березі моря.
Б. Мати поклала в торбинку хліба та цибулі.
В. Моя любов до народу не дозволяє мені віддати рідний край на поталу лютому гнобителю.
2. Указати речення, у якому є узагальнювальне  слово перед однорідними членами:
А. Харитя поклала торбинку, взяла в руки серп і почала жати.
Б. Плоскі вершини гір вкриті ковилою, житняком, шавлією.
В. Полювати на дрібних тварин злітаються хижі птахи: орли, сови, яструби.
3. Указати речення, у якому правильно розставлені розділові знаки:
А. Повітря, рослини, води – усі вславляють блакить.
Б. Діти кинулись один перед одним рвати чудові квіти – рожеві гвоздички, лілові дзвіночки.
В. Сплять тополі, верби, й берестки.
4. Указати речення, у якому є звертання (розділові знаки пропущені):
А. Дозвольте отамане нам на башти стати.
Б. Та це ж садівникова донька Наталка.
В. Моя подруга Ганнуся якось зайшла до мене.
5. Указати речення, у якому правильно розставлені розділові знаки при звертаннях:
А. Повій вітре тихесенький, з-за синього моря та принеси в Україну козацькую волю!
Б. Сонце! Я тобі вдячний.
В. Молодий, козаче, чого зажурився?
6. Указати правильну форму кличного відмінка іменників:
А. Вікторія – Вікторію, Ілля – Ілле;
Б. Даша – Дашо, Вікторія – Вікторіє;
В. Аня – Аню, Микола – Миколу.
7. Указати речення, у якому є вставне слово або сполучення слів (розділові знаки пропущені):
А. Дивна річ лежить переді мною.
Б. Дивна річ лелеки залишилися зимувати.
В. Ранньою весною буває на річці повінь.
8. Указати речення із вставним словом, яке вказує на упевненість того, що повідомляє мовець:
А. Скоро, може, побачу я степ той широкий.
Б. Світ, на щастя, зачарований піснею.
В. Безперечно, я люблю читати книги.
9. Указати правильне твердження:
А. Звертання і вставні слова не виступають членами речення.
Б. Звертання і вставні слова виступають другорядними  членами речення.
В. Звертання і вставні слова виступають головними членами речення.
10. Указати складне речення:
А. Білі стовбури молодих дерев блищать на сонці, і від цього гай стає ще світлішим.
Б. Весна – пора нових радощів і для людини, і для всього живого.
В. Сонце піднімається все вище, світить яскраво, більше дає тепла.
11. Указати речення, у якому правильно розставлені розділові знаки:
А. Польова повитиця полізла догори по стеблині жита, і розтулила свої білі делікатні квіточки.
Б. Слов’яни не мали своєї держави, і кожне плем’я жило окремо своєю громадою.
В. Гордовито стоять колючі малиново-червоні шишки будяка над ними літають джмелі.
12. Указати правильне твердження:
А. Прості речення в складному можуть поєднуватися за допомогою сполучників.
Б.  Прості речення в складному можуть поєднуватися без сполучників.
В. Прості речення в складному можуть поєднуватися за допомогою сполучників і  без сполучників.
Завдання відкритого типу (по 3 б.)
І варіант                                                                    ІІ варіант
1.     Побудувати речення за схемою, визначивши синтаксичну роль однорідних членів:
УС: О, О, О.                                            О, О, О – УС.
2.     Перебудувати речення так, щоб підмет став звертанням, виділивши його на письмі:
Марія виконала домашнє завдання.        Бабуся приготувала смачний джем.   
Іван написав вправу правильно.           Максим вивчив поезію напам’ять.       
3.     Доповнити речення вставними словами, що виражають почуття радості того, хто говорить, або вказують на джерело повідомлення.
І варіант
 1) …, ми встигли сховатися від грози.   
2) Заняття спортом, …, допомагають людині бути здоровою фізично і духовно.    
ІІ варіант
1)    …, мені вдалося впіймати велику рибину.
2)    По цих непролазних кущах, …, ніколи не ступала людська нога.
4.     Утворити складні речення, з'єднуючи частини речення сполучниками і, а, але.
І варіант
1)    Повіяв свіжий вітерець. По полю побігли золотаві хвилі.
2)    Пішов дощ. Земля освіжилась.
ІІ варіант
1)    Дощ не скінчився. Промені сонця вже бризнули.
2)    Сонце піднялося високо. Роса ще не спала.
 ІV. Домашнє завдання: повторити про граматичні помилки.









Комментариев нет:

Отправить комментарий